Surowaniec Józef, Jąkanie a holistyczne aspekty logopedycznego oddziaływania.
Jąkanie (się)*
Jąkanie się jest zaburzeniem płynności mówienia (wypowiadania
się) a szerzej w ujęciu słownikowym to wada mowy przejawiająca się zniekształcaniem
substancji fonicznej języka na płaszczyźnie suprasegmentalnej; charakteryzuje
się zakłóceniem rytmu, tempa, melodii oraz płynności wysławiania się, dyskoordynacją
ruchów oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnych, mimicznych i gestykulacyjnych, niekiedy
skurczem mięśni głośni, powtarzaniem oraz wypieraniem i wydłużaniem artykulacji
głosek, zacinaniem się, nieplanowanymi pauzami; okresowo może występować spazmofemia,
tj. przemijająca utrata zdolności mówienia; towarzyszące zaburzenia funkcji
narządu oddechowego objawiają się płytkim, powierzchownym oddechem, często utratą
większości powietrza przed rozpoczęciem wypowiedzi, mówieniem na wdechu, brakiem
koordynacji między ruchami oddechowymi mięśni klatki piersiowej i jamy brzusznej,
paradoksalnymi ruchami przepony (skurcze mięśni oddechowych są jednym z najczęstszych
objawów jąkania się); w przypadku znacznie nasilonego jąkania się wypowiedzi
mogą być niezrozumiałe (bataryzm) w związku z deformacją syntaktycznej konstrukcji
wypowiedzi, z powodu wstawiania do niej wtrąceń dźwięków nieartykułowanych,
przydźwięków, postękiwań i dodatkowych fonacji szmerowych (embolofrazja); występują
zaburzenia fonacyjne głównie skracanie czasu fonacji, nadmierne ruchy krtani
w czasie fonacji, toniczne zamykanie głośni lub kloniczne przerywanie fonacji
samogłosek; skurcze mięśni narządu fonacyjnego uniemożliwiają otwarcie lub zamknięcie
głośni, co utrudnia wytwarzanie głosu, a przy zamkniętej głośni powietrze wydostaje
się z trudem w formie głosu, przy otwartej osoba jąkająca się mówi szeptem lub
przerywa mówienie; zaburzenia artykulacyjne z kolei polegają przede wszystkim
na zniekształcaniu wymowy spółgłosek, może się pojawiać nosowanie otwarte; w
zaawansowanym jąkaniu występują objawy towarzyszące procesowi mówienia: współruchy
mięśni twarzy, szyi, tułowia, kończyn górnych i dolnych; funkcjonalne zaburzenie
mowy; wypowiedzi arytmiczne; jeden z trzech rodzajów zaburzeń mowy najczęściej
występujących [37:253].
Wielu autorów przyjmuje zgodnie, że jąkanie się nie jest jednostką
chorobową, lecz swoistym zespołem objawów zaburzenia mowy. Podobnie w nomenklaturze
światowej organizacji zdrowia jest kodowane jako zaburzenie: "F98.5 Jąkanie
(zacinanie się) Zaburzenie to charakteryzuje się częstym powtarzaniem lub przeciąganiem
dźwięków, sylab lub słów, albo częstymi wahaniami lub pauzami, które zaburzają
rytmiczność toku wypowiedzi. Powinno być klasyfikowane jako zaburzenie tylko
wtedy, jeśli jego stopień w wyraźny sposób upośledza płynność mowy". Nie
obejmuje tików (F95) i mowy bezładnej (F98.8) [por. 4:I-363,III-102].
Badaniem zjawiska jąkania się zajmują się specjaliści reprezentujący
wielodyscyplinowy obszar nauk społecznych, głównie nauk o języku, nauk behawioralnych
i nauk biomedycznych. Ale w praktyce to zainteresowanie różni się zasadniczo,
gdyż każda dyscyplina naukowa ma swój odrębny charakter badań, jak i odrębne
cele. Dla przykładu: o ile dla lingwisty ważne jest zjawisko niepłynnego mówienia/wypowiadania
się, to dla logopedy usuwanie tego zaburzenia, z kolei dla psychologa ważne
będzie zachowanie osoby jąkającej się, a dla logopedy wychowanie - przywrócenie
płynności mówienia/wypowiadania się, dla lekarza ważne będzie leczenie schorzeń
narządów mowy osoby jąkającej się (w postępowaniu medycznym), dla logopedy przezwyciężanie
zaburzonych funkcji tych narządów (w postępowaniu pedagogicznym za pomocą metod
pedagogik wyspecjalizowanych).
I mimo, że jąkanie stanowi wielodyscyplinowy przedmiot badań,
to uwalnianiem od niego osób jąkających się zajmują się głównie logopedzi. Bo
celem logopedii i jest działanie naprawcze (korekcyjne, reedukacyjne, rewalidacyjne,
wyrównawcze).
Czy od jąkania można się uwolnić? Pomagałem w tym zarówno dzieciom jak i osobom
dorosłym. Z jakim powodzeniem?
Dla przykładu: często obserwuję prowadzącego programy w telewizji
regionalnej przez mojego dawnego podopiecznego, który posługuje się żywym słowem
bezbłędnie, tj. płynnie - nie jąkając się. I jeszcze jeden przykład (byłego
podopiecznego), który także przez pewien okres czasu prowadził programy w telewizji
regionalnej a obecnie prezentuje się w regionalnej rozgłośni radiowej posługując
się piękną polszczyzną elokwentnie, płynnie - nie jąkając się.
Odpowiedzią na postawione wyżej pytanie będą również pozytywne
wyniki, jakie uzyskuje w oddziaływaniu logopedycznym A. Bochniarz, który w przypadkach
szczególnie nasilonego i powikłanego jąkania osiąga przywrócenie płynności mówienia/wypowiadania
się [6; 7:79; 8:13].
Te i inne przykłady, które można by tu przytaczać świadczą
o realnych możliwościach uwalniania się od jąkania. Bywa jednak różnie, bywają
i niepowodzenia w osiąganiu tego celu, szczególnie dotyczy to przypadków, gdy
pojawiają się utrudnienia w organizowaniu oddziaływania korekcyjnego, często
wynikającego z bagatelizowania pierwszych (jak i późniejszych) objawów niepłynnego
wypowiadania się, uleganiu także sugestii pochodzącej od nielogopedów (czy też
pseudologopedów), że wada sama ustąpi.
Niepokoi w związku z tym fakt popularyzowania poglądów kontrowersyjnych
a więc pewnej dezinformacji wypływającej z alternatywnego poradnictwa, w którym
np. zaleca się stosowanie "metody wyczekiwania" (aż wada sama ustąpi).
Okres takiego wyczekiwania najczęściej sprzyja utrwalaniu się wadliwego mownego
stereotypu dynamicznego, sprzyja też nawarstwianiu pojawiających się stanów
reaktywnych sprzężonych z jąkaniem, których później trudniej się pozbyć aniżeli
samego jąkania się.
Spotyka się też terapeutów bliżej nie określających, jaką
odmianę terapii praktykują, nie zaznaczających też, że o oddziaływanie logopedyczne
chodzi, którzy hołdują kontrowersyjnej tezie pogadzania osoby jąkającej się
ze swoją wadą sugerując, że z wadą żyć można.
Takie poglądy znajdują swoje odzwierciedlenie w postępowaniu/oddziaływaniu,
w którym dominuje wręcz "uświęcanie" zaburzenia, jak i statusu "jąkały"
zgodnie z głoszoną zasadą, że z jąkaniem można żyć. Celowi temu ma służyć pomoc
w zrzeszaniu się osób jąkających się w kluby (np. Klub J, Klub Pomocy Jąkającym
się) i związki (np. Polski Związek Jąkających się, PZJ), pomoc w organizowaniu
Światowego Dnia Osób Jąkających się, wydawaniu własnych czasopism (np. "Słowo
Wyboiste") oraz organizowaniu wspólnych imprez i obozów [5; 40].
Motto na stronie głównej Polskiego Związku Jąkających się
w Internecie brzmi: "Jąkania nie traktujmy jak najgorszego wroga z którym
ciągle mamy walczyć, lecz jak najlepszego przyjaciela z którym mamy wspólnie
żyć" [5: str. główna]. Nie podkreśla się przy tym, że jest to pogląd kontrowersyjny.
Nie pozostawia się więc osobie jąkającej się możliwości dokonania wyboru: żyć
bez jąkania, czy też z jąkaniem. W związku z tym ma to znamiona jawnej dezinformacji.
A. Wójtowicz (prezes Polskiego Związku Jąkających się) apeluje
także na stronach Internetu o propagowanie potrzeb osób jąkających się w mediach
[40]. Tymczasem, spójrzmy, jak ten problem traktują media? Telewizja dla przykładu
zadziwia nas faktem jednostronnego popularyzowania programów, w których telewidz
dość często ogląda osoby popisujące się niepłynnym sposobem wypowiadania się,
postękiwające, zacinające się, jąkające się natomiast unika się równocześnie
pokazywania sukcesów w uwalnianiu się od jąkania. W takich momentach zadaję
sobie nawet pytanie: czyżby nam nastawała moda na jąkanie (kreowanie mody na
jąkanie)? Czyli, że telewizja zamiast pomagać osobom jąkającym się w uwolnieniu
od jąkania się dopuszcza informacje odmienne o treści irracjonalnej, że nie
powiem wręcz destrukcyjnej. Gdyż w pewnym sensie promuje jąkanie (promuje zaburzenie).
To nic innego, jak popularyzowanie wzoru negatywnego, to aprobata i akceptacja
wadliwej mowy, to godzenie się z wadą. Przy tym trzeba zaznaczyć, że odbiór
cudzej wypowiedzi (m. in. i tej z ekranu) jest procesem zmysłowym i jako taki
rejestruje się w pamięci a także utrwala. Dla telewidzów szczególnie tych najmłodszych,
to gotowy wzór do naśladowania. Przecież często obserwuje się naśladowanie przez
dzieci niepłynnego sposobu wypowiadania się osób z najbliższego ich otoczenia
(np. członków rodziny). Przy tym jąkliwy sposób wypowiadania się może się udzielać
bezwiednie.
Z wyżej omówionymi łączy się szum informacyjny pozamedialny
oparty na poradnictwie alternatywnym i zaleceniach niekompetentnych, dezorientujących
osoby jąkające się. Wymienić tu można porady "wyczekiwaczy" (metoda
wyczekiwania: aż wada sama ustąpi) oraz metodę uników i nicnierobienia, co kontrastuje
z trendami postępowania/oddziaływania aktywnego. W tym szumie informacyjnym
odnotowuję też dezorientujące niekompetentne zalecenia, np. o niestosowaniu
echokorekcji, o braku potrzeby wprawek w głośnym czytaniu (czytaniu chóralnym),
o braku potrzeby zwalniania tempa mówienia i wiele innych oraz głoszenie kontrowersyjnej
tezy, że jąkanie jest objawem nieprzystosowania się do świata (to ostatnie z
wideofilmu A. Bochniarza) [6].
Do kontrowersyjnych tez należy zaliczyć także pogląd, że jąkanie
najlepiej się utrwala, gdy jest zauważane (stąd też zalecenie: nie zauważać
go i żyć z wadą), że im bardziej chcemy się pozbyć wady, tym bardziej ona się
nasila, że jest prawidłowością, że "im bardziej zwracamy uwagę na to, by
pozbyć się swej wady, tym intensywniej ona występuje" [33:51] oraz że jest
to mechanizm obronny organizmu [zasłyszane na zjeździe naukowym Polskiego Towarzystwa
Logopedycznego]. Tymczasem, teza o jąkaniu jako mechanizmie obronnym organizmu,
zdaniem M. Grzywak-Kaczyńskiej (1971), może dotyczyć tylko czwartej części dzieci,
nie zaś całej populacji. Powyższe, jak sądzę, nie sprzyjają mobilizowaniu jąkających
się do wysiłku na rzecz troski o doskonalenie swojej płynności mownej.
Uwadze autorów głoszonych kontrowersyjnych tez o niezauważaniu
jąkania, o nicnierobieniu, o wyczekiwaniu aż wada sama ustąpi, czy też o pogadzaniu
osoby jąkającej się z wadą jedynie polecić można tragizujące w treści listy,
jakie napływają do redakcji czasopism, np. "Zdrowia", do redakcji
rozgłośni radiowych, telewizji oraz bezpośrednio do logopedów. Płacz i rozpacz
oraz stany bezradności często towarzyszą jąkaniu (por. płacz nastolatki z wideofilmu
A. Bochniarza) [6]. Pozostaje tylko żywić nadzieję, że wymienione wyżej kontrowersyjne
tezy nie pochodzą od logopedów.
Osoby z najbliższego otoczenia jąkających się przejawiając
wielką życzliwą troskę (często jest to rodzinna troska) starają się nauczać
poprawnego płynnego mówienia/wypowiadania się, a kiedy nie mogą sobie poradzić
z problemem poszukują pomocy - rady kompetentnej (a nie bałamutnej).
Nie jąkanie się
Jak zatem postępować w praktycznym oddziaływaniu logopedycznym
od momentu pierwszego zetknięcia się z osobą jąkającą się poszukującą pomocy.
Przede wszystkim, w każdym oddzielnym przypadku należy - jak sądzę - rzetelnie
informować o szansie całkowitego uwolnienia się od jąkania lub o możliwości
ewentualnego złagodzenia samych objawów zaburzenia (to ostatnie w przypadku
niemożności wyeliminowania przyczyn wywołujących jąkanie się). Wybór oczywiście
należał będzie do osoby jąkającej się, która zechce uwolnić się od jąkania,
czy też żyć z jąkaniem. Powyższa informacja stanowi początek interwencji (opieki)
logopedycznej.
Oddziaływanie logopedyczne a oddziaływanie medyczne w przypadku
jąkania się
W przypadku objawów jakiegokolwiek uszczerbku na zdrowiu osoby jąkającej się
należy sugerować jej potrzebę konsultacji lekarskich (najczęściej u pediatry,
internisty, laryngologa, foniatry, stomatologa, ortodonty, neurologa, psychiatry).
Logopeda sam nie rozpoznaje schorzeń i leków nie ordynuje, tj. leczeniem się
nie zajmuje, gdyż nie ma żadnych uprawnień lekarskich. Rozpoznawanie schorzeń
i przeprowadzanie leczenia odbywa się w odrębnym postępowaniu medycznym. Logopeda
zajmuje się wyłącznie zaburzeniem mowy - w postępowaniu pedagogicznym.
"Leczenie" jąkania
"Leczeniem" jąkania (a nie osoby jąkającej się!)
zajmują się głównie lekarze, którzy nie uściślają kiedy leczą a kiedy edukują
(reedukują), posługując się jednym terminem: "leczenie" jąkania. Odzwierciedlają
to liczne publikacje, dla porównania: Ł. Z. Andronowa (1993), Ł. Z Arutiunian
(1993), N. M. Asatiani i I. O. Kałaczewa (1983), M. I. Bujanow (1984), Z. Chrzanowski
(1954), B. Z. Drapkin (1992), L. Handzel i B. Weiss (1959), M. I. Łochow i G.
A. Wartanian (1989), M. I. Łochow i J. A. Fiesienko (2000), Ł. J. Missułowin
(1988), A. Mitrinowicz (1952), S. Najmanowicz (1938), G. D. Nietkaczew (1911),
J. B. de Quiros (1972, 1975), J. M. Seweryn (1931), W. Szreniawska i I. Styczek
(1952).
O "leczeniu" jąkania za pomocą operacji chirurgicznej
(podcinania lub wycinania części języka) pisze Le Brun (1841). Podstawą teoretyczną
takich bolesnych operacji był pogląd, że usunie się w ten sposób stan skurczowy
w narządach mownych. Operacje polegały głównie na podcinaniu lub wycinaniu około
3/4 cala tkanki języka [16].
O "leczeniu" jąkania informują nas szczególnie liczne
publikacje lekarzy-foniatrów: W. Ołtuszewskiego (1892, 1902), H. Gutzmanna (1893),
J. B. de Quirosa (1975), M. Seemana (1927).
O sanatoryjnym "leczeniu" jąkania informuje nas
A. Rozentalowa (1971), które sprowadza się do uspokajania oraz wzmacniania funkcji
układu nerwowego.
Opis czterech metod "leczenia" jąkania przedstawia nam J. M. Seweryn
(1931), które omawia na przykładzie zakładów leczniczych dla jąkałów w Warszawie,
Londynie, Paryżu, Wiedniu i Monachium.
Kompleks metod stosowanych w "leczeniu" jąkania
przedstawiają N. M. Asatiani i I. O. Kałaczewa (1983).
Podobnie wielu innych autorów "leczy" jąkanie, np.
S. Syc (1908), K. Maleszewski (1851), J. Kałużyński (1975).
Jąkanie a psychoterapia
O "leczeniu" jąkania za pomocą psychoterapii informuje
nas H. Pacułt (1971). Autorka wykorzystała w tym celu niektóre elementy autogenicznego
treningu Schultza.
Jąkanie a hipnoterapia
Stosowanie sugestii jawnej (psychoterapia) jak i hipnozy (hipnoterapia)
powoduje efekt krótkotrwały.
Jąkanie a farmakoterapia
W XIX wieku jąkanie łączono z patologicznym stanem układu
nerwowego. Znalazło to swoje odzwierciedlenie i w "leczeniu" jąkania
gdzie to obok psychoterapii i hipnoterapii stosowano farmakoterapię.
W przypadku farmakoterapii najczęściej obserwuje się jednak
uzyskiwanie połowicznych rezultatów, po chwilowej poprawie płynności mówienia
następują zwykle nawroty zaburzenia o bardziej nasilonych objawach.
Zarówno farmakoterapia (oddziaływanie za pomocą leków), hipnoterapia,
jak i psychoterapia (oddziaływanie psychologiczne) mogą pomóc w osłabieniu lub
wyeliminowaniu szeregu drugorzędnych nawarstwień na sferę psychiczną, jak strach
(fobie), stany lękowe, depresje, frustracje, mogą pomóc wzmocnić wiarę w możliwość
przezwyciężenia zaburzenia oraz poprawić błogostan psychiczny, ale stan płynności
mówienia/wypowiadania się albo poprawia się chwilowo, albo pozostaje niezmiennym,
gdyż utrwalony patologiczny stereotyp dynamiczny narządów mowy szybko wróci
do poprzedniego stanu. Następuje recydywa (nawrót) i nasilenie się nawarstwień
drugorzędnych.
Orientacja na "leczenie" jąkania ma swoich zwolenników
i dzisiaj. Tradycją już utrwalone poglądy funkcjonują nadal.
"Leczeniem" jąkania zajmują się i nielekarze - niektórzy
"logopedzi" (pseudologopedzi, pseudolekarze, pseudoterapeuci) [por.
hasło "logopeda" i "logopedia" na stronach Wirtualnej Polski].
Tymczasem jąkanie nie jest klasyfikowane w Międzynarodowej
Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych jako choroba lecz
jako zaburzenie mowy (F98.5) i jako takie kwalifikuje się do usuwania go w postępowaniu
nie medycznym lecz pedagogicznym. Dla przykładu: jąkanie histeryczne występujące
w przypadku histerii, gdzie leczeniu podlega osoba z powodu histerii a nie jąkania
się współwystępującego z histerią. Jąkanie natomiast będzie przezwyciężane w
postępowaniu pedagogicznym -logopedycznym.
Holistyczne podejście w postępowaniu logopedycznym
W teorii rozwoju zapoczątkowanej przez Jana Christiana Smutsa
głoszącej, że całość nie da się sprowadzić do sumy części pojęcie człowieka
jako całości funkcjonalnej oznacza, że zarówno w diagnozowaniu, jak i w procesie
korekcyjnym osoba powinna być traktowana jako jedność psychosomatyczna, gdyż
wszelkie działanie na jej ciało wywiera wpływ na jej psychikę i odwrotnie, każdy
impuls psychiczny nie pozostaje bez wpływu na ciało [34:441; 29:255].
Teoria holistycznego podejścia wyklucza zatem określanie całości
osoby jej częścią, np. nogą (ty nogo "stołowa") lub jej zaburzeniem,
np. niemową (z powodu nie mówienia), jąkałą/balbutem (z powodu jąkania się)
zwykle w kontekście zabarwienia pejoratywnego.
W definicji jąkania przytoczonej na wstępie wymienia się wielość
czynników składających się na to zaburzenie mowy i podkreśla się m. in. że jest
ono nader złożoną wadą mowy. Ta wielość czynników warunkujących zjawisko jąkania
się wymaga zatem całościowego (holistycznego) spojrzenia i traktowania go zarówno
jeśli chodzi o badanie diagnostyczne, oddziaływanie profilaktyczne (zapobieganie
jego pojawieniu się), czy też usuwanie go z życia osoby jąkającej się. Determinuje
tym samym proces korekcyjny oraz sylwetkę logopedy (dodajmy: logopedy wirtualnego
już) - profesjonalnego mistrza.
Obok wymienionych wyżej orientacji dotyczących przezwyciężania
jąkania pojawiają się różne trendy i w metodyce logopedycznej. Dla przykładu,
w latach 70-tych w oddziaływaniu korekcyjnym koncentrowano się wybiórczo (parcjalnie)
na poszczególnych wadach a nawet prowadzono spory, którą z wad usuwać wcześniej,
a którą później, np. czy jąkanie wcześniej, czy też dyslalię (w przypadku sprzężonych
wad). Potocznie mówiło się też o dzieciach - ofiarach parcjalnego podejścia.
Ten okres mamy za sobą.
Zintegrowane formy edukacji pozwalają nam spojrzeć na osoby
podopieczne nieco inaczej. Jąkanie się dotyczy najbardziej złożonych czynności
człowieczego mózgu - myślenia i mówienia. Zadajmy sobie pytanie, a w jakich
warunkach ten ważny narząd funkcjonuje w przypadku osób jąkających się, czy
aby w zgodzie z wymogami psychohigieny (higieny psychicznej, zdrowia psychicznego,
komfortu psychicznego, tj. błogostanu psychicznego).
Badanie dyspozycji psychicznej jąkających się prowadzonych
na przestrzeni dziesięciolecia wykazały m. in. występowanie chwiejnej (labilnej)
sprawności umysłowej, zależnej od okresowych stanów permanentnego zmęczenia
(nie ustępującego nawet po dłuższym wypoczynku wakacyjnym oraz zalecanej specjalnej
relaksacji) [35:54], braku komfortu psychicznego, nie przestrzeganie higienicznego
trybu życia i brak antidotum na zmęczenie umysłowe, które wynikało z wadliwie
rozłożonego wysiłku umysłowego [35:55].
Z przeprowadzanych wywiadów i obserwacji prowadzonych podczas
procesu korekcyjnego szczególnie w przypadkach recydyw (nawrotów) jąkania czy
też utrudnionego przebiegu procesu korekcyjnego konstatowano, że są to przypadki
związane z rodzinami patologicznymi, lub niepełnymi, z dyskomfortem psychicznym,
z brakiem zaspokajania potrzeb ruchowych, z nieracjonalnym rozłożeniem czynności
dobowych w tym i rekreacyjnych oraz relaksacyjnych, nie ekologicznym środowiskiem,
permanentnym zmęczeniem itd., itp.
W takich przypadkach logopeda nie może się ograniczać jedynie
do stosowania technik i metod korekcyjnych celem przezwyciężenia zaburzenia
mowy, pokonania trudności artykulacyjnych czy usunięcia wady wymowy ale powinien
uwzględniać w swoim oddziaływaniu także elementy pedagogizacji rodziny podopiecznego,
instruktażu najbliższego otoczenia w aspekcie holistycznego oddziaływania -
oddziaływania kompleksowego.
* Nawiązuję do nomenklatury i oznaczeń kodowych zawartych w 3-tomowym tłumaczeniu Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 (Rewizja dziesiąta) opublikowanym w języku polskim przez Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne "Vesalius", któremu Dyrektor Generalny Światowej Organizacji Zdrowia przyznał prawa do przetłumaczenia i wydania tekstu klasyfikacji. Rewizja dziesiąta wprowadza nowe oznaczenia kodowe alfanumeryczne, dla przykładu: jąkanie otrzymało kod F98.5 [4:I-363,III-102] podczas gdy w poprzedniej Rewizji dziewiątej i opartej na niej DSM-IV (opracowanej na użytek psychiatrii) miało oznaczenie 307.0 [36:127; 37:253].
Bibliografia
1. Андронова Л.
З., 1993, Как лечить
заикание, Москва.
2. Арутюнян Л. З.,
1993, Как лечить заикание,
Москва.
3. Асатиани Н. М.,
Калачева И. О.,
1983, Комплексный
метод лечения
заикания у детей
дошкольного
возраста, „Советская
медицина” 2, 110-113.
4. Bartkowski S. i współautorzy (Komitet Naukowy), Brykczyńska C. i współautorzy
(Zespół tłumaczy), 1994 – 1997, Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób
i Problemów Zdrowotnych. Rewizja dziesiąta. ICD-10, Uniwersyteckie Wydawnictwo
Medyczne „Vesalius”, Tom I w 1994, Tom III w 1997, Kraków.
5. Bez autora, Polski Związek Jąkających się, Strona Główna w Internecie, http://www.pzj.pl/
6. Bochniarz A., Jąkanie i środki pomocy, Wideofilm autorski, Żory.
7. Bochniarz A., 1985, Gestykulacja i rytm mowy, Zagadnienia Wychowawcze a Zdrowie
Psychiczne, 1(1985), s. 79-85.
8. Bochniarz A., 1994, Warunki efektywnej terapii jąkania, Logopedia 21(1904),
s. 13-23.
9. Бурянов М. И., 1984,
О лечении заикания
с помощью поведенческой
терапии, „Дефектология”
4(1984), 86-88.
10. Chrzanowski Z., 1954, O leczeniu jąkania, „Otolaryngologia Polska” 8(1954),
81-84.
11. Драпкин Б. З., 1992,
Комплексный
метод лечения
заикания у подростков,
[w:] Н. П. Вайзман (ред.),
Психотерапия
в дефектологии,
Москва.
12. Grzywak-Kaczyńska M., 1971, Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży
szkolnej, [w:] M. Grzywak-Kaczyńska, E. Węgrzynowicz (red.), Problemy psychoterapii,
t. II, Warszawa.
13. Gutzmann H., 1893, Zasady racjonalnej terapii jąkania, Gazeta Lekarska,
Rok XXVIII.
14. Handzel L., Weiss B., 1959, Współczesne leczenie jąkania, „Polski Tygodnik
Lekarski” 14, 1308-1312.
15. Kałużyński J., 1975, Relaksacja jako metoda opanowania tremy u jąkających
się, [w:] T. Gałkowski (red.), Wybrane zagadnienia z defektologii, Wydanie ATK,
Warszawa, t. III, 379-414.
16. Le Brun [Aleksander], 1841, Leczenie jąkania się za pomocą nowej chirurgicznej
operacji. Wyjątek z pisma nadesłanego Instytutowi Francji przez J. F. Dieffenbacha,
Pamiętnik Towarzystwa Lekarskiego Warszawskiego 5(1841), 239-248.
17. Лохов М. И., Вартанян
Г. А., 1989, Заикание:
новые подходы
к лечению, „Журнал
невропатологии
и психиатрии”
т. 89, вып. 3, 68-73.
18. Лохов М. И., Фесенко
Ю. А., 2000, Заикание
и логоневроз.
Дягностика и
лечение, Сотис,
Санкт-Петербург.
19. Maleszewski K., 1851, O wadach mowy, mianowicie o zająkaniu się i sposobach
zaradzania, Pamiętnik Towarzystwa Lekarskiego Warszawskiego, 26(1851), 118-141.
20. Миссулович Л.
Я., 1988, Лечение заикания,
„Медицина”, Ленинград.
21. Mitrinowicz A., 1952, Jąkanie: przyczyny i leczenie, Wydanie 2. uzupełnione
i rozszerzone, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa.
22. Najmanowicz S., 1938, Jąkanie. Przyczyny i leczenie. Praktyczny podręcznik
dla cierpiących, rodziców, nauczycieli i lekarzy szkolnych, Nakładem autora,
Warszawa.
23. Неткачев Г. Д.,
1911, Новый способ
лечения заикания
и его противники,
издательство
МГУ, Москва.
24. Ołtuszewski W., 1892, O zboczeniach mowy: jąkaniu i bełkotaniu, Medycyna
20, 429-433, 450-453.
25. Ołtuszewski W., 1892a, Istota, przyczyny i leczenie jąkania i wadliwego
wymawiania. Próba popularnego wykładu fizjologii i patologii mowy, Przegl. Ped.
9, 259-261.
26. Pacułt H., 1971, Próby leczenia jąkania u dzieci psychoterapią opartą na
niektórych elementach autogenicznego treningu Schultza – prowadzone od kwietnia
1964 r. do kwietnia 1968, [w:] M. Grzywak-Kaczyńska, E. Węgrzynowicz (red.),
Problemy psychoterapii, Warszawa, t. II, 373-383.
27. Quiros J. B., de, 1972, Le traitement du begaiement, „Bulletin d'Audiophonologie”
2, 37-63.
28. Quiros J. B., de, 1975, Leczenie jąkania, [w:] T. Gałkowski (red.), Wybrane
zagadnienia z defektologii, Wyd. Akademii Teologii Katolickiej. T. III, 173-199,
Warszawa.
29. Reber A. S., 2000, Słownik psychologii, pod redakcją naukową prof. dr hab.
Idy Kurcz i prof. dr hab. Krystyny Skarżyńskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar,
Warszawa.
30. Rozentalowa A., 1971, Sanatorium ortofoniczne (profil organizacyjno-leczniczy),
Psychiat. Pol., t. V, nr 3, 335-339.
31. Seeman M., 1927, O jąkaniu i leczeniu jego, Polski Przegląd Otolaryngologiczny,
Rok IV.
32. Seweryn J. M., 1931, Jąkanie i jego leczenie (opis metod zakładów leczniczych
dla jąkałów) w Warszawie, Londynie, Paryżu, Wiedniu i Monachium, Drukarnia Salezjańska,
Warszawa.
33. Skoczek A., 1987, Propozycje metod terapii jąkających się dzieci w młodszym
wieku szkolnym, [w:] L. Kaczmarek, B. Adamczyk (red.), Jąkanie, Lublin.
34. Sobol E. (red.), 1995, Słownik wyrazów obcych. Wydanie nowe, Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa.
35. Surowaniec J., 1987, Dyskomfort psychiczny jąkających się dzieci w wieku
szkolnym i w wieku młodzieżowym, [w:] L. Kaczmarek, B. Adamczyk (red.), Jąkanie,
UMCS, Zakład Logopedii i Instytut Fizyki, Polskie Towarzystwo Logopedyczne,
Lublin.
36. Surowaniec J., 1992, Słownik terminów logopedycznych, Wyższa Szkoła Pedagogiczna
im. KEN w Krakowie.
37. Surowaniec J., 1999, Logopedyczny słownik terminologii diagnostycznej, Wydanie
drugie poszerzone, „Edukacja”, Kraków.
38. Syc S., 1908, Jąkalstwo i jego leczenie, Nakładem autora, Kraków
39. Szreniawska W., Styczek I., 1952, Leczenie jąkania, Wiadomości Lekarskie
5(1952), 17-22.
40. Wójtowicz A., Światowy Dzień Osób Jąkających się – 2001, http://www.pzj.org.pl