Surowaniec Józef, Edukacja ustawiczna wirtualnych nauczycieli-logopedów
(w druku).
Dojrzała w Polsce koncepcja współczesnej
logopedii jako samodzielnej nauki pedagogicznej. Podobnie jak w całej Europie,
na progu trzeciego tysiąclecia odchodzi się więc od XIX-wiecznej koncepcji logopedii
jako nauki medycznej, zgodnie z tezą, że wszystko, co jest związane z edukacją,
specjalną edukacją czy też reedukacją, jest domeną nauki pedagogicznej - podstawowej
i centralnej dyscypliny w teorii i praktyce nauczania oraz wychowania.
Przedmiotem tak rozumianej dziedziny nauki są zaburzenia (wady)
mowy. Logopedię definiujemy zatem jako samodzielną naukę pedagogiczną o zaburzeniach
(wadach, zakłóceniach, naruszeniach, deficytach) mowy, sposobach zapobiegania
ich powstawaniu oraz metodach postępowania korekcyjnego. Powyższe ujęcie zakreśla
już dość rozległy obszar wiedzy dziedzinowej. Nie znajduje zatem uzasadnienia
fakt włączania w jej zakres jeszcze przedmiotu kształtowanie się mowy dziecka,
który jest domeną takich nauk, jak: lingwistyka pedagogiczna (pedolingwistyka,
lingwistyka edukacyjna, lingwistyka kognitywna, lingwistyka stosowana, językoznawstwo
stosowane), fonetyka (fonetyka artykulacyjna, fonetyka porównawcza, fonetyka
stosowana) i inne. Gdyby w zakres nauki logopedycznej włączyć wymienione dyscypliny
naukowe, to automatycznie malałby związek z jej podstawowym przedmiotem, tj.
zaburzeniami mowy, które stanowią obszar już nader rozległy. Dla lingwisty ważne
jest zjawisko ludzkiego porozumiewania się, podczas gdy dla logopedy - tylko
zakłócenie tego procesu. Podobnie rzecz się ma w przypadku psychologa, którego
interesuje zachowanie się językowe, a logopedę - wychowanie, czy też w przypadku
medyka, którego cechuje postępowanie lecznicze, a logopedę - oddziaływanie pedagogiczne.
Czym innym jest czerpanie z dorobku nauk o języku, nauk behawioralnych i nauk
biomedycznych, a zupełnie czymś odmiennym dublowanie tychże nauk lub zawłaszczanie
ich obszarów (utrwalonych w życiu społecznym) [por. 11:18].
Decyzją Ministerstwa Oświaty i Szkolnictwa Wyższego z roku
1967 logopedia została uznana za przedmiot poboczny uniwersyteckich studiów
pedagogicznych. W wyniku tej decyzji rozpoczęto kształcenie logopedów (w trybie
stacjonarnym i zaocznym) w roku akademickim 1967/68 na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej
w Lublinie. Już wtedy dostrzegano potrzebę uruchomienia pełnych (5-letnich)
studiów logopedycznych oraz wprowadzenia elementów logopedii we wszystkich zakładach
kształcenia nauczycieli [7:171].
Zgodnie z zarządzeniem MOiW z 6 lipca 1983 roku słuchaczami
studium logopedycznego mogą być nauczyciele posiadający kwalifikacje pedagogiczne.
Z tego też względu podyplomowo kształcili się nauczyciele czynni zawodowo.
Ministerialny Ramowy program nauczania z 1987 roku przeznaczony
dla uniwersytetów oraz wyższych szkół pedagogicznych, w szczególności dotyczący
przedmiotu "logopedia" na kierunku studiów wychowanie przedszkolne
i nauczanie początkowe, określa cel kształcenia: "zajęcia z logopedii mają
na celu zapoznanie studentów z podstawowym warsztatem logopedy, z różnymi przypadkami
zaburzeń mowy oraz wad mowy, a także, możliwie obszernie, ze sposobami postępowania
terapeutycznego. Powinny także wyposażyć kandydatów na nauczycieli w takie umiejętności
teoretyczne i praktyczne, które pozwolą w przyszłości wcześnie rozpoznać wadę,
właściwie pokierować losem dziecka, a także skutecznie pomóc w mniej skomplikowanych
przypadkach" . Tymczasem nawet w uczelniach pedagogicznych w programach
studiów logopedia jest realizowana w trybie ćwiczeniowym. Czyżby w dydaktyce
szkół wyższych akademicka edukacja logopedów miała się ograniczać wyłącznie
do ćwiczeń?
Pedagogiczny profil edukacji logopedycznej utrwalał się na
przestrzeni ćwierćwiecza. Jednak pokusy zawłaszczeniowe doprowadziły do nienormalnego
stanu - do dominacji orientacji lingwistycznej [8:54; 10:200].
Obecnie studia logopedyczne są prowadzone w wielu uczelniach
naszego kraju, ale najczęściej pod patronatem instytutów filologicznych, polonistycznych,
albo językoznawstwa, a nawet slawistyki i są zdominowane przez lingwistów. Stąd
też kształcenie koncentruje się głównie na edukacji teoretycznej - lingwistycznej/polonistycznej.
Wszystkie kierownictwa tych studiów - jak podkreśla S. Milewski (2002) - sprawują
filolodzy [5:14].
Wbrew zarządzeniu MOiW, wymienionemu wyżej, co do wymogu kwalifikacji
pedagogicznych studia logopedyczne podejmują niepedagodzy, którzy w postępowaniu
pedagogicznym (a nie medycznym) mają niwelować zaburzenia i wady mowy. A więc
adepci logopedii w niewielkim stopniu poznają warsztat logopedy. Stan takiej
edukacji logopedów jest powszechnie krytykowany. Aktualny system kształcenia
logopedycznego nie zapewnia przygotowania pedagogicznego. W modelu kształcenia
nie określa się rodzaju i zakresu kompetencji, jakie powinien posiadać logopeda.
Podyplomowe studia logopedyczne nie zapewniają słuchaczom dyplomów, które by
określały zakres ich kompetencji. W programach tych studiów brak jest określenia
znaczenia dla logopedii nauk pomocniczych: nauk o języku, nauk behawioralnych
i nauk biomedycznych [por.11:15-16].
Ustalenia w tym względzie Międzynarodowego Towarzystwa Logopedów
i Foniatrów - IALP (International Association of Logopedics and Phoniatrics)
z 1995 roku dotyczące kształcenia logopedów - kompetentnych i twórczych specjalistów
(o określonym profilu, a nie personelu pomocniczego) - zawierają dane o korelacji
nauk pomocniczych (nauk o języku, nauk behawioralnych i nauk biomedycznych)
z logopedią [9:30-31]. W zaleceniach programowych zwraca się uwagę, że należy
jasno określać znaczenie poszczególnych dyscyplin tych nauk dla teorii i praktyki
logopedycznej. Program obok ogólnie sformułowanych zasad kształcenia logopedów
zawiera wytyczne dotyczące konieczności przestrzegania granic kompetencyjności
dziedzinowej (unikania następstw z tytułu niekompetencyjności). Wyraźne rozgraniczenie
kompetencyjności specjalistów dyscyplin graniczących ze sobą ma zapobiegać zacieraniu
granic tej kompetencyjności, gdyż w praktyce prowadzi to do stwarzania trudnego
do określenia pogranicza interdyscyplinarnego (bezkompetencyjnego) przez specjalistów
(terapeutów, niepedagogów) niekompetentnych [9:32]. Zacieranie granic kompetencyjności
to nic innego, jak asekurowanie się przed ewentualną odpowiedzialnością za postępowanie
niekompetentne, nieprawne. Dla przykładu: logopeda - nauczyciel zajmuje się
edukacją (specjalną edukacją, reedukacją, rewalidacją, rehabilitacją) dziecka/ucznia
z zaburzeniami mowy, a nielogopeda (pseudologopeda) leczy, i to często nie dziecko,
lecz jego wadę: afazję, autyzm, dysfonię dziecięcą, dysgramatyzm (!) itp., a
zamiennie, leczy "podmiot", "klienta", "pacjenta"
(!) itd. [por. 11:18].
W wytycznych zaleca się też, aby kształcenie logopedów prowadzili
specjaliści wykwalifikowani logopedzi z bogatą praktyką w poradniach. W trakcie
zaś wstępnego kształcenia należy wdrażać adeptów logopedii do pracy badawczej
(np. pisanie prac dyplomowych), do ulepszania metod i doskonalenia form opieki
logopedycznej. Na problem ten zwraca także uwagę Ł. S. Wołkowa (2002), podkreślając,
że do logopedii jako dyscypliny naukowej nie można stosować utylitarnego podejścia,
a w uczelniach powinien ją wykładać wykładowca posiadający dyplom logopedy [19:10].
Logopedia początków XXI wieku rozwija się pod przemożnym wpływem
pedagogiki specjalnej. Integracyjne formy korekcyjnego nauczania (i przeuczania)
oraz wychowania wymagają współczesnych form oddziaływania logopedycznego - holistycznego
podejścia w postępowaniu logopedycznym.
Wymienione zostały tylko ważniejsze uwarunkowania edukacji
logopedycznej pedagogów-logopedów. Na nie nakładają się i inne determinanty
wynikające z procesów integracyjnych i globalizacyjnych przebiegających w świecie.
Pojawia się tu pytanie: a jak powinno wyglądać kształcenie logopedyczne w dobie
Internetu?
Potrzeba ciągłego/ustawicznego doskonalenia się zawodowego
współczesnego człowieka pozostaje poza wszelką dyskusją. Kwalifikacje nabyte
w edukacji szkolnej dezaktualizują się w błyskawicznym tempie. W poszukiwaniu
form dokształcania rozglądamy się za najbardziej efektywnymi, najmniej kolidującymi
z życiem rodzinnym i zawodowym. W sukurs idzie nam nauczanie na odległość z
wykorzystaniem Internetu, który jest doskonałym medium do edukacji na odległość.
Dzięki Internetowi, który staje się najbardziej uniwersalnym narzędziem dla
człowieka, coraz większego znaczenia nabierają elementy nauczania na odległość,
takie jak: a) seminaria on-line, b) dyskusje w małych grupach, c) zespoły partnerskie,
d) symulacje, e) tekstowe konferencje komputerowe, które prowadzi, stymulując
dyskusje - tutor (w naszym przypadku mógłby to być np. logopeda z II lub III
stopniem specjalizacji) [3:93; 4].
Fenomen Internetu polega na nieograniczonej formie obiegu
informacji sieciowej - informacji przydatnej dla każdego internauty. Dlatego
jest idealnym miejscem dla poszukujących szybkich i aktualnych informacji na
wysokim poziomie. Przy tym umożliwia wartościowanie, interpretowanie i krytyczne
analizowanie dostępnych informacji. To internauta decyduje o tym, co go interesuje,
i dokonuje wyboru informacji (rzetelnej w odróżnieniu od bałamutnej).To już
nie zwykły odbiór, tu mamy zjawisko interaktywności [6:15; 15].
Internet jako uniwersalny środek komunikacyjny umożliwia przekazywanie:
obrazu, dźwięku, głosu, tekstu, animacji, a przy tym cechuje się powszechną
dostępnością. Walorem gromadzonej wiedzy na stronach WWW jest to, że może ona
być na bieżąco aktualizowana i uzupełniana. W globalnej sieci nie istnieją żadne
(poza językowymi) bariery i nie ma cenzury oraz manipulacji tekstem autorskim.
Internet stwarza dogodne warunki sprzyjające edukacji na odległość oraz popularyzacji
technik dystansowego nauczania. W kształceniu na odległość adeptów logopedii
wymienione elementy znajdują już zastosowanie. Do zajęć stacjonarnych coraz
częściej włącza się materiały pozyskiwane z Internetu. W zasobach Internetu
już funkcjonuje informacja dziedzinowa dotycząca przede wszystkim edukacji logopedycznej
w postaci wykładów, artykułów, podręczników, poradników, słowników, instruktaży,
programów tematycznie związanych z oświatą oraz opieką logopedyczną [por. 14:202].
Dzięki rozwojowi telematyki uczelnia wyższa staje się szkołą
wirtualną, niemal że nieograniczoną w przestrzeni i czasie. W postaci wirtualnej
uczelnia sama przybliża się do osoby kształcącej się (nawet z najodleglejszych
zakątków świata). Telematyka, wkraczając do edukacji (w tym i do specjalnej
edukacji), umożliwia każdemu nauczycielowi integrowanie multimediów z praktyką
nauczania [3:193; 13:213].
Nauczanie na odległość z wykorzystaniem Internetu ma wiele
zalet: a) ustępują bariery czasu i przestrzeni, które stanowią przeszkodę dla
wielu osób podejmujących edukację; b) kształcący się mogą się doskonalić w zależności
od indywidualnych potrzeb (uczenie się w zależności od bieżących potrzeb); c)
zapewnia komfort czasowy związany z wyborem pory i czasu nauki; d) eliminuje
koszty dojazdów i zakwaterowania w ośrodkach akademickich; e) cechuje się wysokim
poziomem merytorycznym; f) jest to przyjazna forma dla osób o utrudnionym dostępie
do tradycyjnej edukacji (przełamanie barier psychicznych w przypadku osób niepełnosprawnych
i/lub osób w znacznym oddaleniu od ośrodków uniwersyteckich, także w przypadku
Polonii rozsianej po całym świecie); g) zindywidualizowany i bezstresowy charakter
[2].
Wyróżnia się dwie formy nauczania na odległość: a) nauczanie
synchroniczne (równoczesne uczestniczenie w zajęciach grupowych studentów i
nauczyciela), które przypomina nauczanie tradycyjne, różni się jednak od niego
tym, że studenci są od siebie oddaleni (por. z TV interaktywną oraz telekonferencjami),
b) nauczanie asynchroniczne, nie wymagające symultanicznego uczestnictwa studentów
i nauczyciela, uczący się sami decydują o miejscu i czasie realizowania swoich
zadań edukacyjnych.
Nauczanie na odległość za pomocą poczty elektronicznej może się odbywać według
następującego scenariusza: a) nauczyciel wysyła do studiujących tekst zadania,
b) studiujący opracowują i wysyłają odpowiedź do nauczyciela akademickiego,
c) nauczyciel sprawdza i o rezultatach powiadamia studentów. Poza tym studenci
mogą się wpisywać na listy dyskusyjne na wybrany temat [3:91].
Za pomocą poczty elektronicznej można przesyłać materiały
dydaktyczne, a prędkość przekazywania ich, jak i wszelkiej informacji, jest
zadziwiająca, gdyż pojawia się u adresata w parę sekund po wysłaniu.
Program Net Meeting zainstalowany w komputerze umożliwia odbywanie
w Internecie spotkań "na żywo". Może to być pogawędka prowadzona za
pomocą tekstu pisanego, może to być też wideokonferencja, jak również rozmowa
telefoniczna (w cenie lokalnego połączenia nawet z drugim końcem świata) [12:158].
Wymieniony program udostępnia funkcję współtworzenia dokumentu przez grupę osób
połączonych Siecią (telepraca).
Pedagog-logopeda, poruszając się po bezkresnych obszarach
zasobów internetowych, może pozyskiwać informacje na każdy temat. Dokonująca
się w świecie internetyzacja obejmuje zarówno edukację/autoedukację (specjalną
edukację, reedukację), jak i korekcję/autokorekcję logopedyczną. A wizja przyszłej
edukacji europejskiej - to przede wszystkim międzynarodowa kooperacja. Sieć
stwarza warunki do urealnienia takiej współpracy, także w zakresie nauk o komunikacji
mownej. Współpracę taką Unia Europejska (i organizacje międzynarodowe, m.in.
Europejska Asocjacja na rzecz Komunikacji Mownej, Międzynarodowe Towarzystwo
Logopedów i Foniatrów, Komitet Stałej Łączności Ortofonistów-Logopedów) zainicjowała
już w roku 1996 programem "Erasmus" oraz w ramach działalności grupy
sieciowej powołanej do realizacji tematu: terapia dotycząca mowy i języka z
uwzględnieniem programu "Sokrates". Tu dodam, że głównym celem grupy
sieciowej jest rozważanie (analizowanie) bieżącego stanu edukacji, wysuwanie
propozycji i rekomendacji dla przyszłości edukacji w naukach o komunikacji mownej.
W tym celu zostały uformowane cztery grupy tematyczne związane z zadaniami Sieci:
Fonetyczna, Techniki Języka Mówionego oraz Komputerowego Wspomagania Nauki [por.
1; 17; 18].
Te nowe uwarunkowania stwarzają potrzebę kreowania nowego
modelu kształcenia logopedycznego. Zaistniały w związku z tym warunki do unowocześniania/modyfikowania
dydaktyki logopedycznej - głównie do sprzęgania zajęć stacjonarnych z realizowanymi
na odległość, do powoływania do życia uniwersytetów wirtualnych czynnych przez
24 godziny na dobę, co w przypadku studiów podyplomowych (kształcenia zaocznego)
nabiera szczególnego znaczenia. Ustawiczny charakter tego kształcenia już się
utrwalił. Edukacja logopedyczna w perspektywie powinna się koncentrować głównie
na wieku rozwojowym uczących się. Właściwa opieka logopedyczna (pedagogiczna)
w okresie wieku rozwojowego (wychowanie przedszkolne, nauczanie szkolne stopnia
podstawowego oraz średniego) powinna optymalnie niwelować zaburzenia komunikacji
mownej (w tym i zakłócenia, naruszenia rozwoju mowy), które to w życiu dorosłym
pojawiają się w znikomym procencie.
W perspektywie - w warunkach wirtualnej rzeczywistości - ulegać
będzie stałej modyfikacji dotychczasowy model edukacji i opieki logopedycznej,
a dzięki Internetowi już teraz powstają początki wirtualnej logopedii i wirtualnej
edukacji logopedycznej [16:90].
W Internecie upatrujemy korzyści dla świadczonego społeczeństwu
poradnictwa logopedycznego. Pojawia się możliwość prowadzenia tą drogą wirtualnych
konsultacji logopedycznych (oświata logopedyczna, profilaktyka, korekcja).
W edukacji wirtualnych logopedów - nauczycieli trzeba zatem
uwzględniać zapoznawanie ich ze zunifikowanym zasobem terminologii logopedycznej,
który jest stale modyfikowany (indeksacja, standaryzacja, internacjonalizacja,
unifikacja, normalizacja) [14]. Ustawicznej edukacji niewątpliwie służyć będzie
procedura uzyskiwania stopni specjalizacji zawodowej z logopedii: logopeda I,
II i III stopnia (dla nauczycieli), surdologopeda, oligofrenologopeda i tyflologopeda
- I, II i III stopnia (dla nauczycieli-defektologów pracujących w szkolnictwie
specjalnym). Wojewódzkie Komisje Kwalifikacyjne ds. stopni specjalizacji zawodowej
nauczycieli kwalifikują w zakresie I i II stopnia, a Główna Komisja do Spraw
Stopni Specjalizacji Zawodowej Nauczycieli w Warszawie w zakresie III stopnia
[por. 9:32].
To garść założeń metodologicznych podyplomowego kształcenia
zawodowego kompetentnych i twórczych specjalistów - nauczycieli-logopedów realizowanego
na odległość za pomocą Internetu.
Bibliografia
1. Beck J., Camilleri B., Chantrain H., Klippi A., Leterme M., Lehtihalmes M., Schneider P., Vieregge W., Wigfors E., 1999, Communication Science within Education for Logopedics/Speech and Language Therapy in Europe: the State of the Art., http://wrangler.essex.ac.uk/tn-speech/eurospeech97/jb.html
2. Koziej S., 2002, Nauczanie na odległość z wykorzystaniem Internetu jako perspektywa kształcenia ustawicznego w XXI wieku, Prace VII Międzynarodowej Konferencji Nauka a jakość życia, Wilno 2002.
3. Kubiak M. J. , 1997, Internet dla nauczycieli. Nauczanie na odległość, EDU-MIKOM, Warszawa.
4. Kubiak M. J., 2000, Wirtualna edukacja, Warszawa.
5. Милевский С., 2002, Система профессиональной подготовки логопедов в Польше, [w:] Л. С. Волкова и соавторы (ред.), Современная логопедия: теория, практика, перспективы, Материалы международной научно-практической конференции (12-14 сентября 2002 года), Москва 2002.
6. Оганесян Е. В., Налбандян О. Г., 2002, Дистанционные технологии и дистантное обучение в реализации современных принципов высшего дефектологического образования, [w:] Л. С. Волкова и соавторы (ред.), Современная логопедия: теория, практика, перспективы, Материалы международной научно-практической конференции (12-14 сентября 2002 года), Москва 2002.
7. Parolowa U., 1967, Studia logopedyczne na UMCS w Lublinie, "Logopedia" 7(1967), 171.
8. Surowaniec J., 1994, Przedmiot logopedii, "Logopedia" 21(1994), 53-64.
9. Surowaniec J., 1998, Logopedia a dyscypliny pograniczne, [w:] I. Nowakowska-Kempna (red.), Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, Uniwersytet Śląski, Podyplomowe Studium Logopedii i Glottodydaktyki z Terapią Pedagogiczną, Katowice, 27-34.
10. Surowaniec J., 1998, Logopedyczne kształcenie pedagogów przedszkolnych i wczesnoszkolnych, [w:] I. Adamek (red.), Idee i strategie edukacji nauczycieli klas I-III i przedszkoli, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków, 200-205.
11. Surowaniec J., 2000, Determinanty edukacji logopedycznej, [w:] E. Łuczyński (red.), Kształcenie logopedyczne. Cele i formy, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 15-19.
12. Surowaniec J., 2001, Autoedukacja i autokorekcja logopedyczna internautów polskojęzycznych, [w:] R. Brazis, J. Wołkonowski (red.), Nauka a jakość życia, Prace VI Międzynarodowej Konferencji, Studium Vilnense, Wilno, 2000, vol. 9, nr2, 158-160.
13. Surowaniec J., 2001, Informacja internetowa w edukacji logopedycznej, [w:] J. Kida (red.), Literatura i sztuka a wychowanie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów, 209-216.
14. Surowaniec J., 2001, Разноязычная логопедическая терминология в эдукации Интернета, [w:] V. Kuzina (red.), Rígas Pedagogijas un Izglítíbas Vadíbas Augstskolas. Zinátniskie Raksti III, Riga, 200-203.
15. Surowaniec J., 2002, Logopedia wirtualna dla internautów polskojęzycznych, Autocorection, http://www.wsp.krakow.pl/~sksurowa/
16. Сурованец Ю., 2002, Логопедия и Интернет, [w:], В. Н. Скворцов (ред.), VI Царскосельские чтения. Международная научно-практическая конференция, 2002, Санкт-Петербург, том VII, 88-90.
17. Wigforss E., 1998, Educational programmes in Europe in logopedics/speech and language pathology and therapy/orthophonie, http://www.ldc.lu.se/logopedi/europe
18. Wigforss E., The Thematic Network in Speech Communication Sciences. Speech and Language Therapy/Logopedics, http://www.ldc.lu.se/logopedi/europe/SLT.html
19. Волкова Л. С., 2002, Научные основы совершенствования подготовки логопедов в высшей школе, [w:], В. Н. Скворцов (ред.), VI Царскосельские чтения. Международная научно-практическая конференция, 2002, Санкт-Петербург, том VII, 9-10.